۱۳۹۴ سه شنبه ۸ ارديبهشت  - 2015 4 Tuesday
آرشیو خبر آمار بازدید: 683 کد مطلب: 1557  

بازهم در مورد جاده سراب/بنی فاطمه

۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ شهريور ساعت 17:31
*هادی بنی فاطمه /فعال فرهنگی

امروزه تصادفات رانندگی یکی از سه عامل اصلی مرگ ‌و میر در ایران و نهمین عامل مرگ ‌ومیر در جهان است. طبق آمار، در سال 2012 در دنیا بیش از یک‌ میلیون ‌و200 هزار نفر جان خود را در تصادفات رانندگی از دست دادند و حدود 50 میلیون نفر نیز دچار معلولیت شدند یا بیماری‌های دیگر بر اثر تصادفات به وجود آمده که منجر به خانه‌نشینی‌ افراد حادثه دیده شده است.

طبق اعلام نظر پژوهشکده بیمه مرکزی، ایران در میان ۱۹۰ کشور دنیا، از نظر تصادفات رانندگی رتبه ۱۸۹ را به خود اختصاص داده است و تنها کشور سیرالئون بوده است که وضعیت نامناسب تری از ایران داشته است.

نخستین تصادف رانندگی منجر به مرگ در ایران در سال ۱۳۰۵ میان یک اتومبیل و درشکه حامل  درویش خان  نوازنده مشهور تار در خیابان سپه تهران اتفاق افتاد. در دنیا نخستین انسانی که در یک حادثه رانندگی جان خود را از دست داد، یک خانم انگلیسی بود. بریجیت درسکول ۴۴ساله اولین کسی در دنیا است که در یک  سانحه رانندگی  جان خود را از دست داده‌است. وی روز هفدهم آگوست سال ۱۸۹۶ در میدان کریستال پالاس  لندن  بر اثر تصادف فوت کرد .

تعداد تلفات جاده‌ای کشور در سال با تلفات یک جنگ تمام عیار برابری ‌می‌کند و رقم خسارت های مستقیم و غیر مستقیم آن از ۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور افزون‌تر است‌. این در حالی است که ‌می‌توان با تدوین و اجرای یک برنامه ۴ تا ۵ ساله این تصادفات را به نصف و حتی یک سوم میزان فعلی رساند. با وجود این که در کشورهایی همچون ژاپن، آلمان و کشورهای اتحادیه اروپا تعداد تلفات در تصادفات از میزان جهانی پایین‌تر بود اما باز هم آن‌ها با اجرای یک برنامه مدون توانستند این میزان را به نصف کاهش دهند.

متوسط جهانی مرگ و میر در اثر حوادث رانندگی ۱۴ تا ۱۵ نفر در هر ۱۰۰هزار نفر و در کشور ما ۳۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر یعنی تقریبا دو برابرمیانگین جهانی است.

طبق آمار در ایران در سال گذشته حدود 19هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و 800 هزارنفر مصدوم شدند و جمع بندی آمارهای رسمی می‌گوید که به طور متوسط هر سال 1300 نفر در تصادفات نوروزی کشته می‌شوند.

عادات متعددی در رانندگان برافزایش تصادفات در ایران موثر است :

رانندگی با چراغ خاموش در شب- صحبت و توجه به همراه در حین رانندگی- خوردن و نوشیدن در رانندگی- رعایت فاصله ایمنی و توجه نکردن به  سرعت- حرکات نمایشی در حین رانندگی-  بی توجهی به علائم راهنمایی رانندگی- صحبت با  تلفن همراه  در حین رانندگی-وجود نقص فنی در  خودرو  و بی توجهی به آن- جر وبحث در داخل خودرو- خوردن شربت و یا قرصهای مسکن و خواب آور و ...

اما علاوه بر عادات فوق، وضعیت نا مناسب جاده و اشتباهات رانندگان دیگر نیز از عوامل بزرگ تصادفات رانندگی بشمار می آیند.

به طور مثال در شهرستان سراب که یکی از مسیر های پر تردد جاده ای کشور و راه مواصلاتی  شمالغرب کشور به شمال و حتی پایتخت می باشد، مسافران باید در جاده ای تردد نمایند که از نظر نا امنی و شمار تصادفات رانندگی جزو رکورد داران جاده های ایران می باشد. جاده ای که سالهاست مورد کم لطفی مسئولین در تخصیص بودجه بوده و تأخیر در دو بانده شدن آن هر سال شمار زیادی از مردم بی گناه کشور بخصوص شهرستان سراب را به کام مرگ می کشد.

کم نیستند پدر و مادرانی که جگر گوشه هایشان را در این راه از دست دادند و کودکانی که یتیم و زنانی که بیوه شدند. چقدر تعلل و سستی و چقدر بی تفاوتی نسبت به مردمی که کم شهید در این انقلاب ندادند و شهره بودند به ولایتمداری و جان برکفی در راه نظام. مردمی که شهدای تخریب را تقدیم انقلاب اسلامی کردند. مردمی که سالهاست تا حرف از دو بانده شدن جاده سراب می شود اشک شوق بر چشمشان حلقه می زند و رو به درگاه خداوند متعال کرده و دعا می کنند که این بار دیگر این کار به ثمر بنشیند.

بعنوان یکی از هزاران شهروند سرابی که با اعماق وجودم از درگذشت مکرر همشهریان و هموطنانم در جاده سراب- بستان آباد و سراب- نیر غمگین می شوم، طلب غفران و رحمت الهی برای درگذشتگان و صبرجمیل و اجر جزیل برای بازماندگان و خانواده های تمامی سانحه دیدگان در این جاده بی رحم را دارم و امیدوارم دیگر شاهد مرگ یا نقص عضو عزیزانمان در آن نباشیم... 

 

 



امیر : به عهد بوق بودن ماشین ها و غیر استاندارد بودنشون اشاره نکردید؟
بابک : این ماشینا رو حتی افغانستان جنگ زده هم سوار نمیشن
سعید : همه چیز حاکی از وضعیت تأسف بار جاده های سراب و همچنین کم توجهی و عدم رعایت قوانین توسط رانندگان خاطی است. امیدوارم فرجی حاصل شود در دو بانده شدن راههای سراب
جاوید : کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من. تا بحال چند نفر سرابی در ب مجلس ریخته واعتراض کرده اند؟
شهروند : در درجه اول باید فرهنگ رانندگی اصلاح شود و رعایت حق دیگران یک فرهنگ باشد به نظرم حتی اگر جاده ها و اتومبیلهاهم استاندارد سازی شوند بدون فرهنگ رانندگی و رعایت حقوق دیگران تاثیر زیادی بر این امر دیده نخواهد شد واقعاً از رفتار برخی از رانندگان جوان و کم تجربه متاسفیم
احمد : برخی از رانندگان جوان و کم تجربه رانندگی رو مشابه بازی ماشین توی موبایل تصور کرده و خطر آفرینی میکنند
امین زمانخانی : با سلام خدمت همشهریان عزیز جاده یکی از مهمترین و گران ترین پروژه های عمرانی می باشد که هر قدر به ایمنی آن توجه شود میتواند سرمایه بکار برده شده در آن را برگرداند ، در یک تصادف که منجر به فوت میشود بیش از 20 نوع مشکل اجتماعی را در بر دارد که فضای جامعه نا سالم میشود ، فوت چندین همشهریمان دل همه را به درد آورد امید وارم هرچه زودتر مشکل دو بانده شدن جاده سراب حل شود.
حميد : يكي از عامل پيشرفت هر منطقه اي اول وجود راه ارتباطي مناسب ميباشد.كه متاسفانه سراب در طي اين سالها محروم بوده.وحتي تا چند سال پيش سراب فاقد جاده مناسب بود.وبا پيگيرهاي متعدد نماينده وقت اين جاده بهسازي گرديد. ولي براي رشد منطقه اولويت اول راه ارتباطي كه اگر مديران وقت دراين مسئله كوتاهي ويا به نوعي اهميت نداده اند.حتي بنده در زماني كه ريس جمهور وقت خاتمي براي كلنگ زني راه آهن ميانه-اردبيل آمده بودند.به نماينده سراب پيشنهاد اين كه اگر بجاي ميانه از طريق بستان آباد.مهربان.سراب.نير.سرعين.واردبيل انجام ميگرفت باعث رونق اقتصادي شهرهاي فوق وحتي شهرستان هريس هم ميشد.وباعث رشد رونق اقتصادي منطقه ميگرديد.افسوس كه واقعا مدير دلسوزي نبوده واقعا اين منطقه رازابن بست در بياورند.اميد است شاهد رونق اين منطقه باشيم.وديگر سراب از نظر مهاجرت مقام اول را به خود اختصاص ندهد.
فرزاد : خدایا نیار دیگه اون صحنه رو که بچه های هلال احمر داشتند جنازه های اون بیچاره ها رو از تو ماشینی که زیر کامیون له شده بود بیرون می کشیدند. خدایا خودت کمک کن این جاده به اتمام برسه!
محسن : بنده هرروز حداقل یک بار راه سراب بستان آباد را میروم ومی آیم توی این 14 سال چه تصادفات که ندیده ام چه جنازه هایی که ندیده ایم . درحالی که بعضی از مسئولین در حال نوشابه بازکردن و تقدیر از همدیگر هستند صدها نفر میمیرند دهها خانواده بی سرپرست میشوند و جندین و چندنفر پاره های تنشان را از دستمیدهند. تا کی ؟
احمد : گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من/آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :